ورود اعضاء الخميس 23 مي 2019 | پنج شنبه, 02 خرداد 1398

تاثیر واقعیت مجازی؛ مجاز یا واقعیت؟

شنبه, 18 اسفند 1397 ساعت 08:54:24

همزمان با پیشرفت روز افزون تکنولوژی مبحث واقعیت مجازی نیز بین بسیاری از دوستداران مورد توجه قرار گرفته است. برخی معتقدند که استفاده از تکنولوژی می تواند برای یادگیری افراد مفید واقع گردد و ورود آن به عرصه آموزش دانشگاه ها چشم اندازهای تازه ای را روشن خواهد کرد. در این گزارش سعی دارم تا جایگاه این تکنولوژی را در دانشگاه های جهان بررسی کنیم.

تصویر
تاثیر واقعیت مجازی؛ مجاز یا واقعیت؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،تکنولوژی واقعیت مجازی این روزها بسیار بر سر زبان ها افتاده است و تلاش‌ها برای برقراری ارتباط بین فضای مجازی و واقعی مورد توجه محققین قرار گرفته است.

رد پای واقعیت مجازی در مواردی چون استفاده در صنعت توریسم، سرگرمی، بهداشت و درمان، فضانوردی، خودرو سازی خرید، صنایع نظامی و دیگر موارد مطرح شده است.

باتوجه به پیشرفت های روز افزون در زمینه تکنولوژی مدارس و دانشگاه ها مجبور به تغییر روش کار و آموزش خود در جهت تطابق با تکنولوژی هستند.

برای مثال، نرم افزار مانند پاورپوینت، که مدتها به عنوان یک ابزار آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است، برای آموزش و پرورش طراحی نشده بود. با این وجود، پاورپوینت یک ابزار اصلی در تنظیمات آموزشی است که به عنوان راهی برای ارائه اطلاعات از آن استفاده می شود.

اخیرا شاهد فناوری هستیم که به طور خاص برای زمینه‌های آموزش و پرورش طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد و شیوه یادگیری و درک را تغییر می دهد.

باتوجه به موارد مطرح شده چیزی که به ذهن خطور می‌کند این امر است که آیا فناوری واقعیت مجازی می تواند به یادگیری دانشجویان کمک کند. در ادامه به بررسی تجارب دانشگاه‌ها در مورد این امر می پردازیم.

اصل واقعیت مجازی

واقعیت مجازی فناوریی است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار می کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می آید. برخی از این محیط ها بصورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری 360 درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.

دانشگاه های جهان کجای راه این واقیت مجازیند

دانشگاه غربی علوم بهداشتی دارای یک جدول مجزا مجازی است که دانشجویان می توانند عملکردهای آناتومیک را با حرکت دادن لایه‌های بافت مجازی در بین بیش از 300 تصویر، یاد بگیرند.

در دانشگاه «له‌های» مرکز نوآوری آموزش و یادگیری به دانشجویان و استادان استفاده از دو سیستم HTC VIVE VR را آموزش می دهد تا بتوانند از این فن آوری‌های نوظهور در کلاس‌های آینده خود استفاده کنند.

واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار انقلابی مورد توجه قرار گرفته و انتظارات بر این است که تا سال 2021، 60 درصد از موسسات آموزش عالی ایالات متحده این تکنولوژی را مورد استفاده قرار دهند.

اما تحقیقات جدید دانشگاه کرنل نشان می دهد که باید در مورد ورود به این تکنولوژی جانب احتیاط را رعایت کرد.

مطالعه درک مراحل کامل شدن ماه بر روی 172 دانشجوی کارشناسی دانشگاه کرنل نشان می دهد که در استفاده ازVR نتایج یادگیری بهبود یافته‌ای وجود ندارد.

برای این مطالعه، محققان سه نوع فعالیت را برای سه گروه از دانشجویان ایجاد کردند: یک فعالیت دستی سنتی، یک نسخه مبتنی بر کامپیوتر و یک نسخه مبتنی بر VR.

در نسخه سنتی، شرکت کننده (زمین) یک چوب کوتاه با یک توپ در بالای آن (ماه) را نگه می دارد. یک نقطه کانونی روشن (خورشید) به آن اشاره شده است. نگه داشتن توپ به وسیله بازو و چرخش اطراف الگوی روشنایی مراحل ماه را در سیستم Sun-Earth-Moon شبیه سازی می کند.

نسخه شبیه سازی دسکتاپ تصویری واقعی از خورشید، زمین و ماه را به دانشجویان نشان داد و سپس با استفاده از صفحه کلید کامپیوتر زمان و موقعیت را تنظیم می‌کنند.

برای نسخه VR، دانشجویان ازعینک واقعیت مجازی Oculus Rift که در اطراف آن دو کنترل کننده وجود داشت استفاده کردند که اطراف آن با استفاده از موتور بازی Unity شبیه سازی شده اجرا می‌شد.

تمایز واقعیت مجازی و دسکتاپ، توانایی استفاده از کنترل کننده‌ها برای حرکت به جلو یا عقب بود. آنها همچنین می‌توانند از طریق مکان نما بر روی مدار، ماه را به جلو یا عقب حرکت دهند.

دانشجویان باید قبل و بعد از هر سه فعالیت آزمون چند گزینه‌ای را پشت سر بگذارند. نمره میانگین قبل از آزمون حدود 36 درصد بود. پس از آزمون، نمرات دانشجویان در هر سه رویکرد به 58 درصد افزایش یافت و محققان هیچ اختلاف قابل ملاحظه‌ای بین روش‌های آموزشی پیدا نکردند اما مشخص شد که 78 درصد از شرکت کنندگان واقعیت مجازی را ترجیح می دهند.

نتیجه گیری

نکته قابل تاملی که توسط دانشمندان ذکر می شود این است که تعلیم دهندگان باید نسبت به VR و استفاده از تکنولوژی برای جایگزینی روش های آموزش سنتی محتاط باشند.

با توجه به نتایجی که از تجربیات دانشگاه ها به دست می آید این نکته را نمایان می سازد که اگرچه گرایش بیشتر دانشجویان نسبت به VR وجود دارد اما این مسئله به خودی خود نشان دهنده لزوم ارزش استفاده از این تکنولوژی نیست، با این حال این مسئله یک یافته دلگرم کننده است.

مطالعه‌ ای که در دانشگاه کورنل انجام شد یک مثال خاص از بازسازی یک رویکرد تثبیت شده برای تدریس یک مفهوم در محیط جدید است و نباید از اینکه یادگیری به طور قابل توجهی متفاوت نیست بیش از حد تعجب کرد.

منابع


اوقات شرعی به وقت ساری