ورود اعضاء الأحد 24 مارس 2019 | یک شنبه, 04 فروردین 1398

استارت آپهای ایرانی در چه حوزه هایی فعالیت می کنند

شنبه, 22 دی 1397 ساعت 10:03:12

بررسی آماری کسب و کارهای نوپای ایرانی

تصویر
استارت آپهای ایرانی در چه حوزه هایی فعالیت می کنند

ورود استراتاپ‌ها بــه ایران از اوایــل دهه 80 شمسی آغاز شــد که در سال‌های 86 و 88 روند ایجاد استارتاپ‌ها و رشد آنها آغاز گردیده و در سال‌های 92 تا 96 از روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده اســت. اگرچه در حال حاضر آمار رسمی دقیقی از تعداد استارتاپ‌های ایرانی در دســت نیست، اما آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که این تعداد از 130 استارتاپ در سال 92 به حدود 42 هزار استارتاپ در سال 96 رسیده است که تقریباً رشدی معادل 3 هزار برابر داشته اســت. 

همچنین تعداد شتاب دهنده‌های ایرانی از 5 شتاب‌دهنده در سال 92 به 72 شتاب‌دهنده در سال 96 رسیده اســت که می‌توان گفت از رشد حدودی 15 برابری برخوردار بوده است. در رأس شتاب دهنده‌ها مراکزی همچون آواتک، ستاک، دیموند، پیک برتر، تریگ آپ، پیشگامان پژواک پردیس و صبا ایده قرار دارند که توانسته‌اند با حمایت از تعداد قابل‌توجهی از استارتاپ‌های نسبت از شتاب دهنده‌های دیگر پیشی بگیرند.

در حال حاضر قطب اصلی استارتاپ کشور تهران است و پس از تهران به ترتیب استان‌های خراسان رضوی، فارس و البرز قرار دارند. لازم به ذکر است که تعداد استارتاپ‌های ایرانی در زمینه فروشگاه اینترنتی بیش از سایر حوزه‌ها بوده و پس از آن به ترتیب، حوزه‌های فینتک، رسانه و خبر، خدمات آنلاین، تبلیغات و آموزش در رتبه‌های بعد قرار می‌گیرند.

در چند سال اخیر رشد قارچ گونه استارتاپ‌ها باعث ایجاد رقابت شدید در این حوزه گردیده است که البته تعداد قابل‌توجهی از استارتاپ‌ها به دلایل مختلف از قبیل نداشتن سرمایه کافی، نداشتن دانش و تجربه و همچنین نداشتن تیم مؤثر و خالق در مراحل ابتدایی کار متوقف‌شده و شکست خورده‌اند.

اوقات شرعی به وقت ساری